-
Heb je nog geen vragen, maar wel interesse in Onderwijs en jeugd?
Samen vernieuwen.
Verschillende onderzoeken tonen het belang aan van de rol van leraren bij onderwijsinnovatieprocessen. Maar weinig publicaties reppen over de volgende praktische vraag: hoe kan leraargedreven onderwijsinnovatie in de praktijk goed ondersteund worden? In dit artikel doen Kennisland en het Welten-instituut (Open Universiteit) verslag van de uitkomsten uit een kwalitatief onderzoek naar factoren die een ondersteunende rol spelen bij het ontwikkelen en uitvoeren van onderwijsinnovatieprojecten door leraren.
Aan de hand van de praktijkcase Onderwijs Pioniers laten auteurs Bieke Schreurs, Wendy Kicken en Marlieke Kieboom zien dat de innovatieprojecten een sterk dynamisch verloop hebben. Het is van belang een ondersteuningsstructuur te bieden waarin voldoende tijd, ruimte, vertrouwen, enthousiasme, reflectie en waardering geboden wordt aan pionierende leraren in de school (door collega’s en de schoolleiding) én buiten de school (door contact met mede-Pioniers en het Onderwijs Pioniers-team). Daarnaast helpen kerncompetenties – zoals intrinsieke motivatie, het kunnen samenwerken en anderen kunnen motiveren – de pionierende leraren om hun project te verduurzamen op school. In de conclusie worden de uitkomsten geformuleerd en adviezen beschreven voor leraren en schoolleiders die zelf vorm willen geven aan onderwijsinnovatie op hun school.
Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de Onderwijscoöperatie, in het kader van de leerlijn ‘professionele ruimte’. Dit artikel verscheen eerder onder een CC-BY-licentie in het kwartaalblad OnderwijsInnovatie (maart 2014: 17-26).
Het artikel ‘Onderwijsvernieuwing door pionierende leraren‘ is een samenvatting van het onderliggende onderzoeksrapport ‘Professionele ruimte in het Onderwijs Pioniers programma: Een onderzoek naar de duurzame impact van een innovatieproject en condities die de professionele ruimte bevorderen‘.
Je kunt het volledige onderzoeksrapport hier downloaden.